Bach-Obrecht-Bach

19 nov 2022 15:00


Tanja Obalski sopraan
Oscar Verhaar countertenor
Adriaan de Koster tenor
Michiel Meijer bas
David Rabinovich (artistiek leider)
Daphne Oltheten viool
Annemarie Kosten-Dür altviool
Cassandra Luckhardt cello
Beltane Ruiz contrabas
Peter Tabori hobo
Robert de Bree hobo
Christopher Price hoorn
Felix Foster hoorn
Thomas Oltheten fagot
Marion Boshuizen orgel

Missen van Obrecht en Bach

Wat hebben de missen van Obrecht en Bach met elkaar te maken? Op het eerste gezicht misschien niets. De mis van Obrecht is geschreven voor vier stemmen, zonder enige instrumentale begeleiding. Als basis voor zijn mis gebruikte hij een volkslied dat in zijn tijd zeer bekend was: L’homme armé.

Obrecht was een meester in de polyfonie, de schrijfstijl waarin verschillende stemmen een zelfstandige melodie laten horen. Er was veel kritiek op deze kunstige stijl. Door de zelfstandige stemvoering was de tekst minder goed te volgen.

De missen van Bach hebben een uitgebreide instrumentale begeleiding, met strijkers en blazers. Er is een openings- en slotkoor en daar tussen schreef Bach aria’s.

De openingsdelen zijn geschreven in de stile antico, de ouderwetse stijl, polyfoon, naar voorbeeld van de oude meesters, zoals Obrecht.  De mis van Obrecht bevat vijf delen (Kyrie-gloria-credo-sanctus-agnus dei) waarvan we tijdens deze concertserie alleen het kyrie en gloria uitvoeren. De missen van Bach hebben maar twee onderdelen, het Kyrie en het Gloria. Het leverde de bijnaam “Lutherse Mis” op.

Programma

J.S Bach
1685-1750
Missa in G BWV 236
Kyrie
Gloria
J. Obrecht
1457-1505
Missa L’homme armé
Kyrie
Gloria
J.S Bach
1685-1750
Missa in F BWV 233
Kyrie
Gloria


Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
19 nov 2022
15:00

Locatie
De Hoeksteen,
Nagelerstraat 2
8301 XE    Emmeloord

Categorie:
Concert of Praise