Bach-Obrecht-Bach
19 nov 2022 15:00
Tanja Obalski | sopraan |
Oscar Verhaar | countertenor |
Adriaan de Koster | tenor |
Michiel Meijer | bas |
David Rabinovich | (artistiek leider) |
Daphne Oltheten | viool |
Annemarie Kosten-Dür | altviool |
Cassandra Luckhardt | cello |
Beltane Ruiz | contrabas |
Peter Tabori | hobo |
Robert de Bree | hobo |
Christopher Price | hoorn |
Felix Foster | hoorn |
Thomas Oltheten | fagot |
Marion Boshuizen | orgel |
Missen van Obrecht en Bach
Wat hebben de missen van Obrecht en Bach met elkaar te maken? Op het eerste gezicht misschien niets. De mis van Obrecht is geschreven voor vier stemmen, zonder enige instrumentale begeleiding. Als basis voor zijn mis gebruikte hij een volkslied dat in zijn tijd zeer bekend was: L’homme armé.
Obrecht was een meester in de polyfonie, de schrijfstijl waarin verschillende stemmen een zelfstandige melodie laten horen. Er was veel kritiek op deze kunstige stijl. Door de zelfstandige stemvoering was de tekst minder goed te volgen.
De missen van Bach hebben een uitgebreide instrumentale begeleiding, met strijkers en blazers. Er is een openings- en slotkoor en daar tussen schreef Bach aria’s.
De openingsdelen zijn geschreven in de stile antico, de ouderwetse stijl, polyfoon, naar voorbeeld van de oude meesters, zoals Obrecht. De mis van Obrecht bevat vijf delen (Kyrie-gloria-credo-sanctus-agnus dei) waarvan we tijdens deze concertserie alleen het kyrie en gloria uitvoeren. De missen van Bach hebben maar twee onderdelen, het Kyrie en het Gloria. Het leverde de bijnaam “Lutherse Mis” op.
Programma
J.S Bach 1685-1750 |
Missa in G BWV 236 Kyrie Gloria |
J. Obrecht 1457-1505 |
Missa L’homme armé Kyrie Gloria |
J.S Bach 1685-1750 |
Missa in F BWV 233 Kyrie Gloria |
Datum/Tijd
19 nov 2022
15:00
Locatie
De Hoeksteen,
Nagelerstraat 2
8301 XE Emmeloord
Categorie:
Concert of Praise