Collectes
Agenda
Laatste nieuws
Contact
Begin door het installeren van de app op je telefoon. Ga naar de App of Play store, zoek op chrch (inderdaad, ‘kerk’ in het Engels, maar dan zonder ‘u’) en installeer de app.
Daarna open je de app. De eerste keer moet je een paar dingen doen.
- Selecteer de gemeente De Hoeksteen, door ons logo op te zoeken en daarop te tikken.
- Meld je aan als gebruiker met je e-mail adres.
- Na je aanmelding, ontvang je op je email-adres een bericht, waarmee je je email-adres bevestigt. Het is belangrijk dat je dit doet: wij gebruiken het voor het activeren van je account als lid van de gemeente (mits je dat bent, natuurlijk).
Hieronder een korte uitleg van de functies in de app, zodat je direct los kunt!
Home
Op de startpagina van de app vind je die zaken welke voor jou interessant zijn. De agenda en de collecten zie je altijd. Je kan erop tappen, waarna je meer te zien krijgt en bijvoorbeeld ook de collecte kan betalen. Je kunt verder zelf bepalen welke berichten getoond worden, zodat je alleen die informatie ziet die jij voor jezelf relevant vindt.
Een kanaal toevoegen
In de chrch app heet een verzameling van gegevens een ‘kanaal’. YouTube is zo’n kanaal, maar ook berichten van de website (uit een bepaalde categorie) vormen samen een kanaal. De kanalen die beschikbaar zijn, worden door de beheerders bepaald. Een kanaal voeg je toe door
- op ‘Meer …’ te tappen (rechtsonder in het scherm),
- dan het kanaal te kiezen,
- dan op de drie puntjes bovenaan het scherm te tappen (het menu),
- tenslotte aan te vinken wat je wel / niet wilt met dit kanaal.
Push notificaties
Naast het zien van berichten op de Home pagina van de app, kan je jezelf ook push-notificaties laten sturen. Als dan in het betreffende kanaal een nieuw bericht wordt geplaatst, zie je dat in het centrale berichtencentrum van je telefoon.
(‘Home’, linksonder in het scherm te selecteren)
Agenda
In de agenda zie je de komende gebeurtenissen (voor zover die bekend zijn in de app). Door erop te klikken zie je meer informatie. Zo kunnen we onder andere bij diensten ook de roosters voor wie oppas heeft, koster is, de beamer doet enz. gaan verwerken in de app. Gebeurtenissen die vandaag aan de orde zijn, zie je bovendien terugkomen op de Home pagina.
Hoe komt mijn activiteit op de agenda?
Wanneer je op de website een nieuw agenda-item plaatst, nemen we dat over in de agenda voor de app. Dat is dus de beste route. Binnen De Hoeksteen werken we eraan om de agenda meer centraal te vullen en inzichtelijk te maken. Het doel is dat de agenda op de website alles laat zien (en daarmee volgt de app ook).
Leden
Gemeenteleden (waarvoor een account is chrch is gemaakt) kunnen elkaar opzoeken. Voorwaarde hiervoor is dat je in chrch wel als lid van de gemeente moet zijn aangemerkt. Gasten kunnen wel gebruik maken van de app, maar zien niets in de leden-omgeving.
Werk je gegevens bij
Je kunt in de app je eigen informatie aanvullen en bijwerken. Vooralsnog is dat alleen van invloed op de app zelf. Te zijner tijd komt er wellicht een koppeling naar de website en de ledenadministratie, maar zover is het nu nog niet. Als je je contactgegevens hebt ingevoerd, is het makkelijk om mensen met elkaar in contact te laten komen.
Profielfoto
Eén van de onderdelen die je bij kunt werken, is je foto. We vragen nadrukkelijk om daar een goed herkenbare foto van alleen jezelf in te plaatsen. Daarmee is het voor nieuwe leden makkelijk anderen te leren kennen – en omgekeerd!
Geven (collecte)
Je kan meedoen aan collectes op een vergelijkbare manier als je gewend bent met collectebonnen: je koopt een tegoed en deelt vanuit dat tegoed uit aan de verschillende doelen.
Tegoed opwaarderen
Het tegoed verhoog je vanuit de app en betaalt dat via iDeal. Het bedrag komt gelijk op de rekening van de kerk. Elke ophoging kost € 0,35 transactiekosten (voor iDeal). Het is dus handig om ineens met een groter bedrag op te hogen: het geld gaat toch naar de kerk en hoe minder vaak je ophoogt, hoe minder er aan de strijkstok blijft hangen.
Collectedoelen per week
Vanaf elke zondag verschijnen in de app de collectedoelen van die week. Je kan het bedrag per doel selecteren (kies de + en – knoppen naast het bedrag) en klikt op ‘Volgende’, waarna je nog één keer je keuze bevestigt. De doelen blijven een hele week actief, dus als het een keer niet op zondag lukt, kan je verderop in de week alsnog bijdragen.
Dat is alles. De penningmeester kan via iDeal zien welke ophoging(en) je doet: vergelijkbaar met de collectebonnen. Hij ziet niet aan welk doel jij uitdeelt. Wanneer de periode van de collecte wordt afgesloten, maakt de penningmeester van de kerk het bedrag over.
Meer ...
Diverse instellingen en informatie regel je via de ‘Meer …’ functie.
Algemeen aangeboden informatie
Bestanden, de gemeentegids en de intro zijn algemeen aangeboden informatiebronnen, die als naslag kunnen dienen.
Kanalen
In de chrch app heet een verzameling van gegevens een ‘kanaal’. YouTube is zo’n kanaal, maar ook berichten van de website (uit een bepaalde categorie) vormen samen een kanaal. De kanalen die beschikbaar zijn, worden door de beheerders bepaald. Je kan hier elk kanaal inzien. Als je zo’n kanaal voortaan op je Home pagina wilt volgen, kan dat door
- het kanaal te openen,
- dan op de drie puntjes bovenaan het scherm te tappen (het menu),
- tenslotte aan te vinken wat je wel / niet wilt met dit kanaal.
Account
Hieronder kan je bij ‘Mijn gegevens’ aangeven wie je bent, waar je woont enz. Onder het account zijn ook functies voor het opwaarderen van je collecte-tegoed en om in te kunnen zien wat je aan giften hebt gegeven (handig voor de belastingaangifte).
Extra
Aanvullend is nog een extra aantal opties, die typisch voor deze app gelden.
De chrch app is een Nederlandse app, die door derden is gemaakt en inmiddels in gebruik is bij een groot aantal gemeenten in Nederland. Er wordt nog aan ontwikkeld, waardoor het aantal functies de komende tijd kan uitbreiden.