Zie je het verschil?

In onze gebedsweken zien we vanuit de Bijbel hoe God tot ons spreekt; soms rechtstreeks, soms door de Bijbel, soms door andere mensen, soms door de natuur of dingen die we om ons heen zien gebeuren.

Zo moest Jesaja naar de pottenbakker om te zien hoe God Zijn creatie vormt totdat het tot Zijn doel komt.In een Gebedsweek hebben we iedere deelnemer uitgenodigd om naar buiten te gaan en God te vragen te spreken door de omgeving. Zelf ga ook ik naar buiten en ik kijk wat om mij heen. Ik zie watplantjes groeien, ik zie wat wasgoed aan de lijn hangen. Plotseling krijg ik de woorden: “Zie je het verschil tussen die bomen?” Ik kijk wat beter en loop naar de bomen toe. Dan zie ik dat het twee bomen zijn van dezelfde soort: guavebomen. Dat is een overeenkomst. Vervolgens zie ik de verschillen. De ene guaveboom is een prachtige, rechte, hoge boom met een compact bladerdak. Ik moet turen om een paar vruchten te zien hangen boven in die boom. De andere van de twee bomen hangt helemaal over de stoep en heeft zelfs twee stutten om overeind te blijven. Deze boom hangt neergebogen door de hoeveelheid vrucht. De verschillen zijn duidelijk:

veel vrucht <-> weinig vrucht

laag <-> hoog

gebogen <-> recht

Op dat moment besef ik wat het betekent om als volger van Jezus vrucht te kunnen dragen zoals in Johannes 15 staat beschreven. Daar staat dat een wijnrank vrucht kan dragen door verbonden te blijven met de wijnstok. Wanneer wij ons richten op Jezus kan het niet anders dan dat je je neerbuigt in gebed. De hangende boom laat mij een biddend leven zien, dat steun nodig heeft. Wij kunnen het niet alleen! We hebben steun nodig; we hebben andere gelovigen nodig. We hebben andere bidders nodig die voor ons pleiten dat wij ons op Jezus blijven richten en om vruchtbaar kunnen zijn. Dat betekent dat we net als Paulus vragen of anderen voor ons blijven bidden dat ons geloof niet ophoudt. Dat vraagt een nederige houding, waarin duidelijk is dat niemand minder en niemand meer is bij de Heer. Jezus, de ware Wijnstok, is het die de vrucht geeft en het is tot eer van de Vader. Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent.’

Als we denken dat we in eigen kracht ons werk kunnen doen, lijkt het meer op de prachtig hoge, rechte guaveboom. In die boom hangen een paar vruchten, al moet je goed kijken om de vruchten te kunnen zien. Het is een boom die gezien mag worden: een boom uit een plaatje. Het lijkt op een geordend en georganiseerd bestaan, waarin ik in controle kan zijn.

Op dat moment moet ik terugdenken aan mijn Bijbeltekst voor 2023: “Niet door kracht of geweld, maar door Mijn Geest zal het werk gedaan worden.”

God geeft de keus en vraagt mij: Zie je het verschil? De verschillen zijn groot, zelfs binnen de soort. De vraag is niet: “Ben ik wel goed genoeg, doe ik wel genoeg, werk ik hard genoeg.” Het gaat niet om wat wij doen, het gaat om wat Hij mag doen in jou en in mij. Jezus geeft de richting: “Wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.” Joh. 15:5

Wanneer je verschil wilt maken, begin dan met dit gebed: Jezus, wees het verschil in mijn leven.